Vitamina C – antiinfectioasa, detoxifianta, tonifianta

Vitamina C – numita si acid ascorbic, ascorbat sau vitamina antiscorbutica – este una din vitaminele extrem de importante pentru organism. Este o vitamina antiinfectioasa, tonifianta, care intervine in fenomenele de oxidoreducere, ajuta la absorbtia fierului in organism, la buna functionare a sistemului nervos, la vindecarea ranilor si la buna functionare a tiroidei si a suprarenalelor.

Vitamina C este un antioxidant foarte puternic, ajuta la distrugerea toxinelor din organism, intareste peretii vaselor de sange si mentine colesterolul in limitele normale. Cercetarile arata ca un consum ridicat de alimente bogate in vitamina C previne cancerul si reduce riscul de infarct miocardic si de boli cardiovasculare.

Studiile arata ca acidul ascorbic este singurul factor care are rolul de a fixa calciul in oase, de aceea vitamina C trebuie sa fie folosita in calciterapie.

Vitamina C este hidrosolubila (se dizolva in apa), sensibila la aer, lumina si mai ales fierbere – scade la jumatate; de aceea se recomanda prepararea alimentelor bogate in aceasta vitamina cat mai repede si in putina apa. Vitamina C nu poate fi stocata mult timp in organism – de aceea trebuie consumate zilnic alimente bogate in ascorbat.

Alimentele cele mai bogate in acid ascorbic sunt: fructele de catina si de acerola, coacazele negre, ardei iute, patrunjel, marar, citrice (lamai, portocale), macris, varza rosie, pepene galben.

Citricele sunt bogate in vitamina C

Citricele sunt bogate in vitamina C

Vitamina C (antiscorbutica, acid ascorbic, ascorbat)
Surse Roluri Proprietati
catina, acerola, macese, patrunjel, ardei gras sau iute, marar, lamaie, portocala, varza rosie, macris, pepene galben intareste peretii vaselor de sange, fixeaza calciul in oase, previne cancerul, mentine colesterolul in limite normale, reduce riscul de infarct miocardic si de boli cardiovasculare; AJUTA LA: distrugerea toxinelor, absorbtia fierului, vindecarea ranilor, buna functionare a sistemului nervos, tiroidei si suprarenalelor antiinfectioasa, detoxifianta, tonifianta, anticanceroasa
Este benefica pentru: vase de sange, oase, inima, sistemul nervos, tiroida, suprarenalele
Previne si/sau trateaza: cancerul, bolile cardiovasculare, intoxicatii, scorbut, surmenaj fizic si psihic, boli infectioase, tulburari ale coagularii sanguine, alergii, oboseala, anemie, ulcer de stomac, depresie, boli intestinale, tuberculoza, alcoolism, diaree prelungita, reumatism, dermatoze, rani, intarzieri in vindecarea fracturilor, stomatite, afectiuni ale sistemului osos, boli de ochi, tulburari capilare si venoase, senilitatea la persoanele varstnice
Stocata in corp: NU pentru mult timp
Solubila in: apa
Insolubila in:
Sensibila la: aer, fierbere, lumina, raze ultraviolete si infrarosii
Rezistenta la:
Simptomele deficientei: dureri de cap puternice, iritabilitate, depresii, anemie, astenie, boli de piele, dureri osoase, scadere in greutate, sensibilitate la infectii, palpitatii, articulatii umflate si dureroase, tulburari de somn, piele uscata si aspra, cicatrizare intarziata a ranilor, sangerari nazale, smalt slabit al dintilor
Simptomele excesului: dureri de cap, stari de voma, astenie, eruptii cutanate, diaree
Doza zilnica recomandata: miligrame/zi   –   adulti si adolescenti: 100, copii pana in 14 ani: 30-90; sugarii: 30; bolnavii grav: <= 300
Ajuta la asimilarea sa:
Impiedica asimilarea sa:  mult zahar in intestin sau sange
Atentionari: Pregatirea alimentelor bogate in vitamina C ar trebui facuta intr-un timp cat mai scurt si in putina apa, intrucat vit. C e hidrosolubila si scade la jumatate prin fierbere

Rolurile vitaminei C in organismul uman

  • intareste peretii vaselor de sange
  • fixeaza calciul in oase
  • participa la fenomenele de oxidoreducere
  • previne cancerul, infarctul miocardic si bolile cardiovasculare
  • mentine colesterolul in limitele normale
  • distruge toxinele
  • ajuta la vindecarea ranilor
  • ajuta la absorbtia fierului
  • ajuta la buna functionare a sistemului nervos, tiroidei si suprarenalelor

Proprietatile acidului ascorbic

  • antiinfectios
  • detoxifiant
  • tonifiant
  • anticanceros

Descriere detaliata a vitaminei C

Vitamina C este o vitamina hidrosolubila (se dizolva in apa) si este distrusa in contact cu aerul (prin oxidare) sau prin expunerea la razele ultraviolete si infrarosii (la lumina). Aceasta vitamina nu poate fi stocata foarte mult timp in organism. De aceea, trebuie sa consumam zilnic alimente care au un bogat continut de vitamina C, pentru a fi feriti de bolile generate de lipsa acestei vitamine.

Vitamina C este una din vitaminele cele mai sensibile la fierbere – scade la 50% in legumele care sunt fierte in apa. Se recomanda ca pregatirea alimentelor bogate in vitamina C sa fie facuta intr-un timp cat mai scurt si in putina apa.

Impiedica asimilarea vitaminei C

Se pare ca absorbtia vitaminei C este incetinita de prezenta unor cantitati mari de zahar in intestin sau sange.

Doza zilnica recomandata

Doza zilnica recomandata de vitamina C difera de la o persoana la alta, in functie de varsta si de nevoile organismului. Sugarii au nevoie zilnic de circa 30 mg vitamina C, copiii pana la 14 ani de 30-90 mg, iar adolescentii si adultii trebuie sa consume circa 100 mg de vitamina C pe zi. Persoanele care au boli grave pot lua si pana la 300 mg de vitamina C pe zi.

Patrunjelul e de 3 ori mai bogat in vitamina C decat lamaia

Patrunjelul e de 3 ori mai bogat in vitamina C decat lamaia !

Lipsa de vitamina C

Lipsa vitaminei C se manifesta prin: dureri de cap puternice, iritabilitate, depresii, anemie, boli de piele, dureri osoase, astenie, scadere in greutate, sensibilitate la infectii, palpitatii, tulburari de somn, gingivita, sangerari nazale, smaltul dintilor slabit, articulatii umflate si dureroase, piele uscata si aspra, ranile se cicatrizeaza greu.

Scorbutul

Lipsa acestei vitamine din organism poate duce la aparitia unei afectiuni numita scorbut, o boala care in trecut era intalnita la soldatii izolati, la exploratori si la marinarii care aveau o alimentatie bazata numai pe conserve. In prezent, aceasta boala este foarte rara; mai poate fi intalnita doar in zonele unde este o alimentatie lipsita de cruditati si bazata pe foarte multe conserve.

In urma cercetarilor s-a constatat ca boala numita scorbut apare datorita unei duble avitaminoze: de vitamina C si de vitamina C2 (numita si vitamina P). Aceasta vitamina C2 este prezenta in diverse fructe si legume, dar in mod deosebit o gasim in lamai. Rolul vitaminei C2 este de a trata si de a preveni scorbutul, de a intari vasele capilare si de a scadea permeabilitatea vaselor.

Simptome ale scorbutului:

  • pierderea dintilor
  • sangerari gingivale
  • dezgolirea dintilor
  • depresii
  • caderea parului si, uneori, a unghiilor
  • ulceratii
  • aparitia unor pete de culoare rosie, verde sau galbena pe trunchi si pe membrele inferioare
  • muschii devin rigizi
  • ranile se vindeca greu
  • respiratia este anevoioasa
  • oasele sunt supuse demineralizarii.

Toate aceste simptome dispar daca alimentatia este bogata in vitamina C. Pentru a preveni scorbutul este nevoie de un aport de cel putin 10 mg de vitamina C pe zi. Se recomanda suc de lamaie, de portocale, si multe legume si fructe proaspete.

Fructele de catina alba sunt de 30 de ori mai bogate in vitamina C decat lamaia si portocala

Fructele de catina alba sunt de 30 de ori mai bogate in vitamina C decat lamaia si portocala !!!

Excesul de vitamina C

Si un exces de vitamina C este daunator organismului, deoarece poate cauza pietre la rinichi si diaree. Simptomele unui exces de vitamina C sunt: dureri de cap, stari de voma, astenie, eruptii cutanate.

Indicatii ale acidului ascorbic

Vitamina C este indicata in:

  • intoxicatii diverse, inclusiv medicamentoase
  • scorbut
  • surmenaj fizic si psihic
  • toate bolile infectioase
  • tulburari ale coagularii sanguine
  • alergii
  • stari de oboseala
  • anemie
  • ulcer de stomac
  • stari depresive
  • boli intestinale
  • diferite cazuri de tuberculoza
  • alcoolism
  • diferite tipuri de cancer
  • diaree prelungita
  • infectii
  • febra prelungita
  • afectiuni reumatismale
  • dermatoze (psoriazis), precum si
  • stomatite
  • afectiuni ale sistemului osos
  • boli de ochi
  • tulburarile capilare si venoase.

Vitamina C este recomandata:

  • mamelor in perioada sarcinii si in perioada alaptarii
  • persoanelor care au intarzieiri in consolidarea fracturilor
  • fumatorilor
  • celor care au siferit interventii chirurgicale.

Vitamina C este indicata in prevenirea si tratarea bolilor cardiovasculare, precum si in prevenirea senilitatii la persoanele varstnice.

Alimente bogate in vitamina C

Acidul ascorbic se gaseste in cantitate mare in toate legumele proaspete si, in mod deosebit, in:

  • fructe: catina, acerola, macese, ananas, fructe de paducel, lamai, portocale, grapefruit, banane, coacaze negre, pepene galben, zmeura, fragi, caise, mere, mandarine, agrise, cirese, afine, piersici, struguri, prune, pere, capsuni;
  • legume: patrunjel, sfecla, varza verde si rosie, ardei iute, rosii, usturoi, ardei verde, spanac, ceapa, marar, mazare proaspata, vinete, praz, telina, ridichi, macris, castraveti;
  • carne: ficat, rinichi de porc, vita, pasare, carne de vita, porc, pasare;
  • polen.
Alimente bogate in vitamina C
AlimentulCantitatea - numar de miligrame - de vitamina C continuta in 100 de grame de aliment
acerola (visina tropicala, cireasa de Barbados sau de Antile sau portoricana)1600
catina700
ardei iute verde243
coacaze negre proaspete181
ardei iute rosu144
patrunjel133
ardei gras rosu128
marar85
lamaia53
portocala53
macris48
varza rosie57
spanac28
pepene galben (soiul cantalup)36

Bibliografie si referinte

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *