Rosia

ROSIA – pretioasa polivitamina naturala

Rosia (tomata, patlageaua rosie)

Rosia (tomata, patlageaua rosie)

Rosiile sunt foarte bogate din punct de vedere nutritional. Sunt legumele cele mai bogate in licopen, pigmentul rosu intalnit in aproape orice aliment de culoare rosie si unul din cei mai puternici antioxidanti naturali, ce previne cancerul si bolile cardiovasculare, si protejeaza pielea de radiatiile ultraviolete.

Sunt remineralizante, revitalizante, energetice, tonice, antiinfectioase, detoxifiante, racoritoare, antiscorbutice si diuretice.

Rosiile sunt bogate in vitamina C, dar contin si vitaminele A, B1, B2, B3, B5, B6, B8, B9, E, K, mineralele: calciu, magneziu, fosfor, potasiu, acizii organici: malic, citric, pectic, si numeroase oligoelemente: zinc, cupru, fier, sulf, iod, bor.

Rosiile sunt indicate in anemii, astenii, intoxicatii cronice, anorexie, cancer, boli vasculare si digestive, artrita, guta, arterioscleroza, reumatism, constipatie, litiaza urinara si biliara, enterita, pletora, azotemie, diabet, acnee, intepaturi de insecte. De asemenea, ajuta la prevenirea imbatranirii si la mentinerea supletii si prospetimii pieli.

Rosia mai este numita si „patlageaua rosie”, „patlagica rosie” si „tomata”, si este fructul comestibil al unei plante legumicole, care are denumirile stiintifice „Solanum lycopersicum” si „Lycopersicum esculentum”. Rosia este din punct de vedere botanic un fruct, iar din punct de vedere culinar este o leguma.

Rosii

Rosii

ROSIA (tomata, patlageaua rosie) – Solanum lycopersicum
Constituenti licopen, vitaminele C, K, B6, A, B3, E, mangan, potasiu, magneziu, fosfor
Proprietati revitalizanta, antianemica, antiinfectioasa, detoxifianta, remineralizanta, anticancerigena, tonica, diuretica, laxativa, energetica, antiscorbutica
Indicatii anemie, astenie, intoxicatie, cancer, boli vasculare si digestive, anorexie, artrita, guta, arterioscleroza, reumatism, constipatie, litiaza urinara si biliara, enterita, hipervascozitate sanguina, pletora, azotemie, diabet, acnee, intepaturi de insecte
Benefica pt.: sange, vase de sange, creier, ficat, articulatii, intestin, piele, stomac
Uz intern: proaspete, suc, salata, supa, ciorba, bulion, sosuri, ketchup, conserve, bauturi, tocanite, muraturi
Uz extern: tamponari cu felii de rosii
Contraindicatii: calculi renali – consum redus
Atentionari: frunzele sunt otravitoare, cotorul verde e toxic, rosiile salbatice si cele cu fructele verzi sau negre NU sunt comestibile; NU conservati bulionul utilizand aspirina sau benzoatul de sodiu – pot provoca cancer

Principalii constituenti ai rosiei

Toate cantitatile de nutrienti din tabelele de mai jos sunt luate de pe site-ul Departamentului de Agricultura al Statelor Unite [1]. Procentele din dozele zilnice recomandate sunt luate sau deduse de pe site-ul en.wikipedia.org [2].

Valoarea nutritionala

Valoarea nutritionala a 100 de grame de rosii coapte, brute (neprelucrate)
ElementulCantitatea
Energie18 kcal
Carbohidrati3,9 g
--- Zaharuri2,6 g
--- Fibre alimentare1,2 g
Grasimi0,2 g
Proteine0,9 g

Vitamine

Vitamine continute in 100 grame rosii coapte, brute (neprelucrate)
DZR = doza zilnica recomandata (pentru adulti), mg = miligrame
Vitaminamg% din DZR
A (echiv.)
- Betacaroten
- Luteina si zeaxantina
0,042
0,449
0,123
5
4
B10,0373
B20,0192
B30,5944
B50,12
B60,086
E0,544
K0,00798
C1417

Minerale

Minerale continute in 100 grame rosii coapte, brute (neprelucrate)
DZR = doza zilnica recomandata (pentru adulti); mg = miligrame
Mineralulmg% din DZR
Calciu101
Magneziu113
Mangan0,1145
Fosfor243
Potasiu2375
Fier0,272
Sodiu50,2
Zinc0,172
Cupru0,0596

Aminoacizi

Aminoacizi esentiali continuti in 100 de grame de rosii coapte, brute (neprelucrate)
mg = miligrame
Aminoacidulmg
Fenilalanina27
Valina18
Treonina27
Triptofan6
Metionina6
Leucina25
Izoleucina18
Lizina27
Histidina14
Aminoacizi conditionat esentiali continuti in 100 de grame de rosii coapte, brute (neprelucrate)
mg = miligrame
Aminoacidulmg
Arginina21
Cisteina9
Glicina (glicocol)19
Prolina15
Tirozina14
Aminoacizi neesentiali continuti in 100 de grame de rosii coapte, brute (neprelucrate)
mg = miligrame
Aminoacidulmg
Alanina27
Acid aspartic135
Acid glutamic431
Serina26

Licopen

Rosiile contin uimitorul colorant rosu numit „licopen”, pe care il intalnim in aproape orice aliment natural de culoare rosie, dar cantitatea cea mai mare a acestei substante se gaseste in tomate: 30-40 miligrame/kg. Licopenul este unul dintre cei mai puternici antioxidanti naturali, care coloreaza rosiile in rosu intens – o culoare atat de ispititoare.

Licopenul are proprietatea de a preveni aparitia cancerului si a bolilor cardio-vasculare, si de a proteja pielea impotriva radiatiilor ultraviolete. Cercetatorii de la Universitatile Manchester si Newcastle au aratat ca tomatele protejeaza pielea impotriva arsurilor solare si ajuta la prevenirea imbatranirii si la mentinerea supletii si prospetimii pielii.

Acest colorant are efecte antioxidante puternice in mediile lipidice, de aceea se recomanda sa se consume o lingurita de ulei de masline inainte de a consuma acest aliment. Uleiul de masline amplifica absorbtia licopenului.

Licopenul are efecte antitumorale, mai ales in cancerul de piele, prostata, pancreas, uterin, plamani, vezica urinara. Pentru a avea o protectie sigura antitumorala este indicat sa se consume zilnic o singura rosie de dimensiuni medii.

Proprietati ale tomatei

Ciorchini de rosii coapte

Ciorchini de rosii coapte

In uz intern

  • antianemica
  • antiinfectioasa
  • antiscorbutica
  • tonifianta
  • remineralizanta
  • revitalizanta
  • dezintoxicanta
  • diuretica
  • racoritoare
  • aperitiva
  • energetica
  • echilibrant celular
  • eliminator al ureii
  • usureaza digestia substantelor feculante si a amidonului (paste)
  • alcalinizant al sangelui prea acid
  • dizolvant uric
  • favorizeaza exoneratia, prin pielita si semintele ei
  • laxativa.

Indicatii ale rosiilor

In uz intern

  • anemii
  • surmenaj fizic si intelectual
  • astenii
  • intoxicatii cronice
  • afectiuni vasculare
  • lipsa poftei de mancare
  • stari inflamatorii ale tubului digestiv
  • artrita, guta
  • arterioscleroza
  • reumatisme
  • litiaza urinara si biliara
  • constipatie
  • enterita
  • hipervascozitate sanguina
  • pletora
  • stari congestive
  • azotemie
  • ingrijirea tenului.

In uz extern

  • acnee
  • intepaturi de viespi si de insecte.

Tomatele contin un element care poate fi comparat cu cortizonul si pentru acest motiv acest fruct constituie un bun remediu pentru reumatism si guta.

Jean Valnet, in cartea sa „Tratamentul bolilor prin legume, fructe si cereale”, relateaza faptul ca unii medici din Elvetia au tratat cu succes diabetul infantil prin cure de mere si de rosii coapte la cuptor.

Rosiile contin, pe langa licopen si caroten, si antocieni – pigmenti datorita carora unele tomate sunt albastre. Exista varietati de rosii care au de 2 ori cantitatea normala de vitamina C, si de 2 pana la 4 ori decat cantitatea normala de licopen.

Contraindicatii

Persoanele care au calculi renali se recomanda sa consume mai putine rosii pe zi si sa mareasca consumul de lichide.

Atentionari

  • Frunzele tomatelor sunt otravitoare !!!
  • Nu consumati cotorul verde al rosiei, deoarece contine o substanta toxica pe care o intalnim in toate legumele din Genul „Solanum” !
  • Rosiile salbatice, si mai ales cele care au fructele verzi sau negre, nu sunt comestibile !!!
  • Nu conservati bulionul folosind „aspirina” si nici „benzoat de sodiu”, deoarece acestea pot provoca cancer !
  • Nu consumati tomate murate in cantitate mare, deoarece orice aliment murat devine acid si duce la pierderea calciului din organism, pentru corectarea pH-ului.
  • Nu se recomanda pastrarea rosiilor la frigider, deoarece poate fi afectata aroma lor. Daca nu sunt inca coapte, tomatele se pot pastra intr-o punga de hartie pana ajung la coacere.
  • Deoarece se folosesc multe pesticide la tratarea legumelor si fructelor, se recomanda spalarea acestora cu multa apa inainte de a le consuma.
  • Cand alegem rosii trebuie sa fim atenti ca acestea sa fie cu pielea neteda, stralucitoare, fara pete, si sa aiba codita verde (asta e o garantie ca ele sunt proaspete).

Modalitati de utilizare a rosiilor

In uz intern

In alimentatia omului tomatele ocupa un loc important. Rosiile pot fi consumate atat in stare proaspata (cruda), in salate, cat si la gratar sau fierte in numeroase preparate culinare, sau pregatite sub forma de sosuri (ketchup), sucuri, conserve, bulion, bauturi, dar si in supe, ciorbe, tocanite. Tomatele verzi (gogonelele) se pot pune toamna la murat sau se pregatesc sub forma de salata, asa cum este cea de vinete.

Salata de rosii nu trebuie pregatita cu mult timp inainte de a fi servita la masa, deoarece isi pierde din proprietati.

Sucul de rosii

Sucul de rosii este foarte bogat in minerale si vitamine, si inzestrat cu virtuti anticancerigene, antidiabetice si antiscorbutice; de aceea este recomandat persoanelor anemice, demineralizatilor, intoxicatilor, reumaticilor, pletoricilor, arterioscleroticilor. Sucul de rosii poate preintampina imbatranirea precoce.

Pentru a beneficia de toate proprietatile nutritive ale sucului de rosii, se vor utiliza tomate bine coapte, proaspete si sanatoase. Sucul de rosii poate fi consumat si in amestec cu sucul de morcov, pentru a-i spori virtutile si pentru a-i imbunatati gustul. Se recomanda suc de rosii (100 ml) de 3 ori pe zi timp de 3-4 saptamani, si se poate servi sucul simplu sau amestecat cu suc de telina.

In uz extern

– Contra acneei se procedeaza in felul urmator: se tamponeaza locul cu o felie de rosie, iar a doua zi cu frunze de macris strivite. De fiecare data se lasa sa actioneze timp de o jumatate de ora, dupa care se spala cu apa rece.

Utilizari practice ale tomatelor

  • Frunzele de rosii agatate in sirag prin camere indeparteaza tantarii si viespile.
  • Petele de cerneala de pe o tesatura alba se scot daca frecam bine locul respectiv cu suc de rosii.

Detalii despre aceasta planta

Descrierea tomatelor
Soiuri de rosii
Istoricul tomatei

Bibliografie si referinte

[1] Tomatoes, red, ripe, raw, year round average – All Nutrients (US Department of Agriculture, Agricultural Research Service, Nutrient Data Laboratory. USDA National Nutrient Database for Standard Reference, Release 28 slightly revised May, 2016. Internet: http://www.ars.usda.gov/nea/bhnrc/ndl)
[2] Pagina de pe Wikipedia, in limba ENGLEZA, dedicata rosiei

  • Paginile de pe Wikipedia – in limbile romana si franceza – dedicate tomatei
  • Cartea „Tratamentul bolilor prin legume, fructe si cereale”, scrisa de renumitul medic si chirurg militar francez Jean Valnet, unul din fondatorii fitoterapiei si aromaterapiei, si unul din cei mai mari specialisti ai medicinii cu ajutorul plantelor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *