MASLINELE – adevarate polivitamine naturale

Maslina (denumirea stiintifica: Olea europaea) este unul din fructele foarte nutritive, folosit inca din cele mai vechi timpuri atat in alimentatie cat si in medicina. Este o adevarata „polivitamina naturala„, care furnizeaza cu generozitate organismului elementele indispensabile vietii si ocrotirii sanatatii. Acest fruct constituie unul din ingredientele de baza ale dietei mediteraneene, una din dietele cele mai sanatoase, care are o traditie de cateva secole.

Maslinul a fost considerat de-a lungul timpului simbolul pacii, intelepciunii, fertilitatii, puritatii, gloriei si puterii. Ramura de maslin era un simbol al abundentei, al pacii, al binecuvantarii.

Diverse soiuri de masline

Diverse soiuri de masline

Maslina (Olea europaea)
Constituenti vitaminele: A, B, E, K
mineralele: sodiu, cupru, calciu, fier, magneziu, seleniu, fosfor, potasiu
altele: antocieni
Proprietati intern: detoxifiant, anticancerigen, drenor hepatic si biliar, laxativ, nutritiv
extern: absorbant (rezolutiv)
Indicatii intern: anorexie, cancer (mai ales de san si prostata), anemie, boli cardiovasculare, riduri, boli de piele, osteoporoza, diabet, hemoragii spontane, constipatie, boli de ficat
extern: caderea parului, anemie, rahitism, guta, crapaturi, entorse, alergii reumatismale, nevrite, constipatie
Benefica pt.: piele, sistemul imunitar, inima, vase de sange, sange, ficat, intestin, memorie, oase
Uz intern: salate, mancaruri, uleiul de masline
Uz extern: ungeri, frectionari, masaj, spalaturi – cu ulei
Contraindicatii: hipertensiune, probleme cu rinichii – maslinele au mult sodiu
Atentionari: maslinii sunt foarte alergeni

Principalii constituenti

Maslinele sunt foarte bogate in vitamina E (100 g masline contin 25% din doza zilnica recomandata de vitamina E), si contin si vitaminele A, B si K. Maslinele au numeroase saruri minerale: sodiu, cupru, fier, calciu, fosfor, potasiu, magneziu, sulf, mangan si zinc. Valoarea calorica a maslinelor negre este de 230 calorii la 100 grame, iar a celor verzi este de 140 calorii la 100 grame. Maslinele verzi au 75% apa, 15% grasime, 4% carbohidrati si 1% proteine.

Maslinele pregatite in saramura au un continut de sodiu mai ridicat, in functie de soiul de masline si de tipul de saramura, de aceea trebuie sa fim atenti atunci cand avem unele probleme de tensiune sau probleme cu rinichii, sa consumam cu moderatie maslinele
Valoarea nutritionala a 100g masline verzi conservate
VITAMINE continute in 100g masline verzi conservate
MINERALE continute in 100g masline verzi conservate

Indicatii ale maslinelor

In uz intern:

– Drenor hepatic si biliar (colagog si coleretic).
– Laxativ.
– Nutritiv.

In ux extern:

– Absorbant (Rezolutiv).

Beneficiile consumului de masline

Maslinele negre sunt de fapt maslinele verzi ajunse la maturitate. Pe langa masline negre si verzi, exista si masline violet. Aceste fructe se impart in masline de masa (pentru consum) si masline utilizate pentru obtinerea uleiului.

Maslinele, atat cele verzi cat si cele negre, ajuta la detoxifierea organismului si la stimularea poftei de mancare, tonifica sistemul imunitar si sunt o sursa bogata de vitamina E, unul din antioxidantii puternici foarte importanti pentru organismul uman, care protejeaza impotriva cancerului. Maslinele sunt mult mai bogate in antioxidanti decat uleiul de masline. Fructele de maslin contin si o cantitate mare de sodiu.

Salata cu masline

Salata cu masline

De asemenea, maslinele sunt foarte bogate in fier, unul din elementele necesare in transportul oxigenului in organism si in producerea de noi celule, precum si la transmiterea impulsului nervos. Fructele de maslin sunt bogate in cupru, atat de necesar pentru formarea hemoglobinei si pentru apararea organismului impotriva radicalilor liberi.

Maslinele negre contin antociani, substantele care reduc cancerele. Fructele de maslin contin mai multe feluri de polifenoli, si mai ales flavone si flavonoizi – substante care inhiba formarea cheagurilor de sange. Continutul de polifenoli este diferit in functie de soiul de masline (soiul „Manzanillo” din Spania are continutul cel mai mare).

Se recomanda consumul catorva masline in fiecare dimineata pe stomacul gol pentru a avea un efect protector cardio-vascular si pentru a preveni bolile canceroase si imbatranirea precoce. Procedand astfel vom putea avea un control asupra greutatii corporale si vom reduce colesterolul din sange datorita continutului de acizi grasi monosaturati (olei si linoleic).

Moduri de utilizare a maslinelor

Inca din antichitate, maslinele au fost consumate ca fructe, dar au fost utilizate si pentru obtinerea uleiului de masline, unul din uleiurile cele mai nutritive. Maslinele sunt foarte bune in salate si in diferite retete culinare. Frunzele de maslin au proprietati diuretice, antidiabetice si hipotensive. (Jean Valnet)

Despre maslin

Descrierea maslinului
Istoricul maslinului
Soiuri de maslini

Bibliografie si referinte

[1] Olives, pickled, canned or bottled, green – All Nutrients (US Department of Agriculture, Agricultural Research Service, Nutrient Data Laboratory. USDA National Nutrient Database for Standard Reference, Release 28 slightly revised May, 2016. Internet: http://www.ars.usda.gov/nea/bhnrc/ndl)
[2] Olives, ripe, canned (small-extra large) – All Nutrients (US Department of Agriculture, Agricultural Research Service, Nutrient Data Laboratory. USDA National Nutrient Database for Standard Reference, Release 28 slightly revised May, 2016. Internet: http://www.ars.usda.gov/nea/bhnrc/ndl)Detalii interesante despre masline, uleiul de masline si efectele lor terapeutice, dar si despre maslini, sunt publicate in urmatoarele resurse:

  • Paginile de pe Wikipedia, in limbile romana, engleza (1, 2) si franceza (1, 2, 3), dedicate maslinelor si uleiului de masline.
  • Cartea „Tratamentul bolilor prin legume, fructe si cereale”, scrisa de renumitul medic si chirurg militar francez Jean Valnet, unul din fondatorii fitoterapiei si aromaterapiei, si unul din cei mai mari specialisti ai medicinii cu ajutorul plantelor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *