CALCIUL – esential pentru oase, dinti, muschi, creier, inima

Calciul este unul din mineralele esentiale ale oganismului, care ajuta la formarea si intarirea oaselor, dintilor, tendoanelor, si la mentinerea proceselor vitale. Calciul are proprietati tonifiante si calmante, creste randamentul intelectual si imbunatateste memoria. Calciul are actiune asupra echilibrului sanguin si humoral, si asupra muschilor, ajutandu-i sa fie sanatosi.

Impreuna cu magneziul, calciul ne ajuta sa avem o inima sanatoasa si un sange sanatos. Calciul este foarte important pentru buna functionare a sistemului nervos, pentru transmiterea influxurilor nervoase.

Calciul         (Ca)
Surse Roluri Proprietati
branzeturi, lapte, varza, patrunjel, seminte de floarea-soarelui, cirese, curmale, masline confera rezistenta oaselor si dintilor, regleaza bataile inimii si presiunea sangelui, imbunatateste somnul
AJUTA LA: cresterea oaselor si dintilor, transmiterea impulsurilor nervoase, coagularea sangelui, cresterea armonioasa a copiilor si adolescentilor
antidepresiv, tonifiant, calmant
Este bun pentru: creier, muschi, oase, dinti, inima, sange, sistemul nervos
Previne si/sau trateaza: cariile dentare, osteoporoza, rahitismul, starile de spasmofilie, oboseala fizica si intelectuala, depresia, starile nervoase, formarea calculilor renali si biliari, adenite, tuberculoza
Stocat in corp: 2% din greutatea corpului: oase+dinti (99%), sange (1%)
Deficienta: oboseala generala, irascibilitate, insomnie, depresii, carii dentare, par si unghii fragile, crampe musculare (carcei), furnicaturi si amorteli la maini si picioare, hipertensiune arteriala, osteoporoza, rahitism, contractia muschilor si intepenirea membrelor, afectiuni renale, senzatia de lipsa de aer
Exces: tulburari renale, calculi renali, stari de voma, lipsa poftei de mancare, dureri de cap, dureri musculare, neutilizarea calciului din lapte si oua
Doza zilnica recomandata: copii 1-3 ani: 700 mg, 4-8 ani: 1000 mg, 9-18 ani: 1300 mg; adulti (19-50 ani): 1000 mg; barbati 51-70 ani: 1000 mg; femei 51-70 ani: 1200 mg; varstnici 71+ ani: 1200 mg
Ajuta la asimilarea sa: magneziu, vitaminele D, C, A; fosfor, fluor, cupru, siliciu
Impiedica asimilarea sa: excesul de: fier, sare, ceai, cola, alcool
Atentionari: cei care iau digitalice (medicamente pt afectiuni cardiace) trebuie sa NU ia calciu

Rolurile calciului in organismul uman

Calciul are o importanta considerabila pentru organismul uman, deoarece:

Calciul este esential pentru a avea dinti sanatosi

Calciul este esential pentru a avea dinti sanatosi

  • ajuta la cresterea oaselor si dintilor, si le confera rezistenta
  • da stralucire dintilor
  • lupta impotriva cariilor dentare
  • regleaza bataile inimii
  • imbunatateste somnul
  • ajuta la cresterea armonioasa a copiilor si adolescentilor
  • previne oboseala fizica si intelectuala
  • previne osteoporoza, rahitismul si starile de spasmofilie
  • ajuta la transmiterea impulsurilor nervoase
  • este antidepresiv
  • reduce riscul formarii calculilor renali si biliari
  • regleaza presiunea sangelui
  • are influenta benefica asupra coagularii sangelui.

Calciul in organismul uman

Acest mineral numit calciu se gaseste in cantitate mai mare in organism, dar nu poate fi produs de acesta, de aceea calciul trebuie luat din alimentatie.

Calciul reprezinta 2% din greutatea corporala si se gaseste, in procent de 99%, in oase si in dinti, carora le da rezistenta si rigiditate; restul de 1% din calciu se afla in sange.

Nevoile organismului sunt de pana la 2 grame de calciu pe zi. Pentru prevenirea osteoporozei se recomanda un aport alimentar zilnic de 1.200 mg de calciu. Femeile care alapteaza, persoanele varstnice, adolescentii si sportivii au nevoie de un aport de 1.300 mg de calciu pe zi. La persoanele varstnice si la femeile aflate la postmenopauza, nevoile de calciu cresc.

Lipsa de calciu

Lipsa calciului din organismul uman determina:

  • oboseala generala
  • irascibilitate
  • insomnie
  • depresii
  • lipsa controlului emotiilor
  • forta musculara slabita
  • carii dentare, par friabil, unghii casante
  • eczeme
  • crampe musculare (carcei)
  • senzatia de amorteala si de furnicaturi – la maini si la picioare
  • osteoporoza, rahitism, tetanie
  • tulburari de crestere la copii
  • riscul aparitiei de fracturi
  • hipertensiune arteriala
  • afectiuni renale, calculi renali
  • senzatia de lipsa de aer
  • tulburari de ciclu menstrual.

Aceste neajunsuri pot fi evitate daca avem o alimentatie variata si un aport suficient de calciu si magneziu. De asemenea, se recomanda sa se evite stilul de viata sedentar si consumul excesiv de alcool, ceai, cola si sare. Activitatile fizice intaresc muschii si le dau o anumita flexibilitate si echilibru.

Intrucat oasele contin cea mai mare rezerva de calciu din organismul uman, atunci cand apare un deficit de calciu, organismul foloseste calciul din oase; din aceasta cauza, oasele devin fragile si in cele din urma se instaleaza osteoporoza, care mai este numita si „epidemia tacuta”.

In oase sunt doua feluri de celule: unele atrag calciul (osteoblaste) si altele care elibereaza calciul (osteoclaste). La persoanele varstnice si la femeile aflate la postmenopauza, nevoile de calciu cresc, iar atunci cand alimentatia este deficitara in calciu, apare demineralizarea, apoi osteoporoza si alte afectiuni datorate lipsei de calciu din organism.

Excesul de calciu

Excesul de calciu determina:

  • tulburari renale, calculi renali
  • stari de voma
  • lipsa poftei de mancare
  • dureri de cap
  • dureri musculare
  • imposibilitatea utilizarii calciului din oua si lapte.

Indicatii terapeutice ale calciului

Calciul este indicat in:

  • rahitism
  • stari de oboseala
  • stari nervoase
  • adenite
  • tuberculoza
  • spasmofilie
  • osteoporoza
  • astenie fizica si psihica.
Pacientii care se trateaza cu digitalice (medicamente recomandate in afectiunile cardiologice) nu vor lua calciu, deoarece digitalina sensibilizeaza inima la calciu.

Absorbtia calciului

Cele mai importante elemente care ajuta la fixarea calciului in organismul uman sunt vitaminele si mineralele: A, C, D, magneziu, fosfor, fluor, cupru, siliciu si o „insorire suficienta”, deoarece corpul produce vitamina D doar in prezenta soarelui.

Vitamina C este factorul cel mai important in fixarea calciului in organism, cum este, de altfel, si magneziul, care actioneaza sinergic cu calciul. Magneziul este necesar organismului intr-o cantitate de doua ori mai mare decat calciul – cand acest raport nu este respectat apar deficiente in absorbtia calciului.

Alimente bogate in calciu

Branza de vaci e bogata in calciu

Branza de vaci e bogata in calciu

Cele mai importante alimente care contin calciu sunt urmatoarele:

  • branzeturi, lapte, masline, seminte de floarea-soarelui, polen
  • fructe: nuci, caise, alune, migdale, curmale, portocale, coacaze negre, cirese, mure
  • legume: fasole verde, grau, morcov, varza, telina, ovaz, ceapa, mazare.

Ceapa este recomandata mai ales femeilor aflate la menopauza, cand, in urma unei alimentatii deficitare, are loc o reducere a densitatii minerale osoase, adica se instaleaza osteoporoza.

Studiile arata ca un consum exagerat de sare duce la pierderea calciului din organism. Zilnic se pierd 42 de mg de calciu, cand consumam multa sare. Cantitatea de sare nu trebuie sa depaseaca 3,8 grame pe zi. Este indicat sa se evite consumul de mezeluri care au sare din belsug, precum si consumul de bauturi de tip cola, care au cofeina.

Alimente bogate in calciu
AlimentulCantitatea de calciu - in miligrame - continuta in 100 grame aliment
branza1000
varza130
lapte120
patrunjel138
masline verzi52
grau45
cirese77
curmale71
fasole alba fiarta60
portocale40
ceapa23
seminte de floarea-soarelui78
varza40
morcovi33
caise13

ATENTIE !

Exista in farmacii numeroase suplimente de calciu, dar acestea vor fi luate numai la recomandarea medicului! Suplimentele de calciu nu se iau odata cu cele de fier, deoarece fierul impiedica asimilarea calciului. Cand se iau medicamente, se recomanda un interval de 2 ore intre suplimentele de calciu si cele de fier.

Bibliografie pentru calciu

Mai multe detalii despre acest mineral atat de important pentru organismul uman gasiti in urmatoarele resurse:

  • Paginile de pe Wikipedia – in limbile romana, engleza (1, 2, 3) si franceza (1, 2, 3, 4) – dedicate calciului, rolurilor sale in organismul uman si metabolismului acestui mineral pretios.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *